söndag 8 februari 2009

Egypten

Några bilder från resan. Det kommer kanhända upp fler.

IMG_0066

Hade nästan hela El Gouna golfbana för mig själv. Sanslöst fin bana, mitt ute i öknen. Vågar knappt berätta vad greenfeen kostade, men jag lade typ ett vanligt svenskt årsmedlemskap på greenfee de dagarna jag spelade…

IMG_0070

Jag hade en privatchaufför som körde mig lite varstans på dagarna. Jag kommer inte ihåg vad han hette, men jag drar till med Mohammed. Tror faktiskt det var det. Han tutade jämt. De gjorde alla. Typ: Nu möter jag en bil, då tutar jag. Nu kör jag om, då tutar jag, först när jag tänker tanken att jag ska köra om, sen tutar jag när jag kör om, och sen tutar jag när jag har kört om. Det går en människa på trottoaren, då tutar jag, för här kommer jag, akta. Nu svänger jag ut från korsningen, tut. Hej hej, tut. Och så en extra tut för att vara snäll. Det var ganska sött faktiskt, alla tutade hela tiden.

IMG_0077 

Det blev pyramider och sphinxen och så. Det var en väldigt trevlig dag, på många sätt. Det var närmast meditativt att gå runt bland de där gigantiska gravarna. Man måste uppleva det om man ska förstå det tror jag, otroligt mäktigt! Några av bilderna finns i en annan kamera, men så här såg det t.ex. ut:

IMG_0102

IMG_0105 

IMG_0121

IMG_0127 

Jag visste inte att man m å s t e göra nedanstående pose när man är vid pyramiderna, men det fick jag lära mig just precis där, av världens bästa pyramidkännare, från Skåne.

IMG_0123 
 
Det blev lite Kairo:

IMG_0129

IMG_0146

Det blev dagar på stranden, det köptes snorkelprylar, det prutades massivt så klart, det betalades ändå för mycket, och snorklades… 15 minuter! För det var så kallt i Röda Havet tyckte vi visst. Sådär 24 grader. Badkrukor… Skyller på att det blåste så förbenat. En fulfin fågel kom och spatserade tvärsöver bryggan.

IMG_0154 

Hotellpoolen:

IMG_0160

Och så en liten avslutning. Egypten består till 95% av sand, fick vi höra många, många gånger om. Sand och sand och sand och så några vindsnurror. Några tusen så där.

IMG_0084

Just det. Jag såg mumier också. Riktiga. Men man fick inte ta med sig någon kamera in där. Kändes lite coolt att kolla på forntidens motsvarighet till det här.

Hejdå Egypten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, lägg gärna upp lite fler bilder, och kommentarer runt golfen... Var du på konferens eller?
Lägger ut en länk till dina bilder på min lilla egyptenguide!

Johannes