tisdag 23 september 2008

Konflikten mellan det fysiska och det digitala

Kvällssysselsättningen är en totalgenomgång av kontoret och jag tror jag har hamnat i någon form av personlig existentiell kris mellan det fysiska och det virtuella. Jag har massor med LP-skivor, CD-skivor, böcker, tidningar och magasin, Illustrerad Vetenskap, Forskning och Framsteg, Diego, Sonic, Datormagazin o.s.v. o.s.v. som jag har samlat på mig under de senaste typ 15 åren. Väggarna bångnar av allt. VAD SKA JAG GÖRA AV DET?

Jag vet att jag aldrig någonsin kommer att ha tid att gå igenom allting eller lyssna på den där kassa samlingsskivan från 1994 eller läsa den där artikeln i Datormagazin från 1999. Men om? Tänk om jag någon gång skulle ha nytta av att gå igenom alla Illustrerad Vetenskap från 2001? Det är ju bra skit.

Varför kan inte allt vara digitalt!? Tänk om allt fanns online och jag bara kunde gå igenom successivt och slänga alla fysiska objekt och istället hade dem tillgängliga online, sökbara. Böckerna tar en ofantlig plats, för att inte tala om alla dessa skivor! Och det är inte snyggt. Jag har t.o.m. kvar säkert hundra disketter! D i s k e t t e r. En gång i tiden tyckte jag kanske att det var snyggt med hyllor med böcker och alla dessa fysiska objekt. Fy fan så fult det är. Vill inte ha det. Men jag vill ju samtidigt ha kvar det. För det finns ju massor av bra saker, kunskap, texter, musik. Men det ska vara digitalt. Sökbart. I mappar.

Hur gör jag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Allt som har med svensk populärmusik kan vi arkivera hos oss. Jag lovar att du får besöka grejorna när du vill.

Unknown sa...

Bror du ska int fundera ens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Klart du ska spara påt!!!!!!
Säger musiker själen i mig mitt ego musik madde men.......


Men du, kanske vad du säg egentligen är att om man ska släppa in det nya måste man släppa på nått. Så varför inte släppa på det gamla för att få plats med det nya?

kanske komma på en ny cd?

hehe retas men helt klart ska man släppa saker...för att få plats med nytt.
Men det har en större betydelse när man börjar fundera över vad som är viktigt å oviktigt, det bästa är att släppa taget och veta att när man gör det så kommer något nytt.
Nytt som man behöver...inte då...utan...nu så ja skulle säga släpp allt som inte ger dig nått idag. Annars kommer det gamla sitta som klister å .nä du gör som du vill men vill du leva släpper du taget om allt allt som hindrar det nya.

Kram!