onsdag 8 april 2009

Alltomfattande livsrapportering

  • Grillukten gick inte helt tung över stan ikväll, men, jag och Annika trotsade den tillfälliga kylan och på den nystädade terassen grillades lax, champinjoner, paprika, lök och till det en osannolikt god potatisvariant. Sedan hällde vi i oss ett vin från Georgien. (!)
  • Varde vår. Varde pollen.
  • Imorgon ska jag föreläsa i Nybro för massor med människor. Jag kommer att prata om något så spännande som kunskap. Och konspirationsteorier. Detta i ett försök att beskriva hur informationsteknologin påverkar och förändrar skola och kunskapsproduktion.
  • Jag slog hemskt långa drivar tidigare idag.
  • Hur kul är det egentligen med bloggar som handlar om vad man gör i sitt liv? Hur kul är det egentligen med en blogg där det stundtals skrivs sådant som handlar om just mitt liv? På ett sätt, kanske lite kul. På ett annat sätt, bedrövligt enahanda. Så. Att balansera mellan “kanske lite kul” och “bedrövligt enahanda” alltså.
  • Jag slog HEMSKT långa drivar tidigare idag.
  • En radiointervju om IPRED och effekterna på musiklyssnande gjordes i förra veckan. Jag kom till radiohuset 4 timmar för tidigt (*=) men Viveca var redo.
  • Sveriges Radio har lagt upp en annan, hela 27 minuter lång intervju där jag pratar och pratar och pratar. På många olika sätt. Jag kanske kan vara lite kritisk till mig själv nu när jag hör det, det blev många “fundamentalt” och lite outvecklade tankar ibland och hemskt många konstigt uttryckta meningar etc etc…, men det är den längsta radiointervju jag någonsin gjort. Vi drack kaffe samtidigt. Reportern hann också med att sova lite mellan fråga 3 och 4.
  • Jag skriver kapitel till bok om (trumvirvel, spänning, trumvirvel, drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, spänning) fildelning </spänning> som ska släppas på Gotland i juli. HAJP.
  • Det bor snart praktikanter på mitt kontor.
  • Mashup till Erik händer ofta på dagarna.
  • Spika spik med miniräknare?
  • Josefin köpte en liten svart plutt där man kan hänga disktrasan inuti typ. Och så hänger den där nu som en fastklistrad puck. Men det är lite svårt att vänja sig vid att trycka in disktrasan i det där svarta hålet istället för att lägga den över det-där-utrymmet-eller-kanten-mellan-vänstra-och-högra-diskhon-som-inte-har-något-namn. Jag bestämmer här och nu att denna kant heter “hoskifte”. Söker man på hoskifte på Google kan man konstatera att det inte blir någon träff. Det betyder att jag just har kommit på ett nytt ord. För Google är s a n n i n g e n. Hoskifte. Hoskifte. Hoskifte. Algoritm, hitta mig!
  • Anonymisering.
  • Saknar dig.
  • Den 17 april kommer domen i Pirate Bay-målet.
  • Lägg till detta, jag älskar min dator!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu så, nu finns hoskifte på google. Bra jobbat, jag gillar ordet. Wikipedia nästa?

A sa...

Ha! :) Wikipedia, javisst!