lördag 29 september 2007

Sicilien september 2007

Vi har just kommit tillbaka från en veckas besök på Sicilien. Vi har hunnit med sol och bad, storstad, landsbygd, vulkan, marknad, festival, vingård, otroligt kurviga vägar, laguner, berg, högljudda dialoger med italienare, pizza, pizza, pizza, vin, och mycket, mycket mer. Här har jag länkat till några små korta MPEG-filmer tagna med min gamla Nokia, därav den höga kompressionen.

Utsikten från Taormina, första staden vi stannade i efter att vi landat på Catanias flygplats, var enorm. Anna har lagt upp en panoramabild från där vi stod. Jag och Tomas lyckades på något märkligt sätt nästla oss in bland några lirare som cruisade runt på ön med bilar som alla kostade minst ett par miljoner styck. Konstig upplevelse...

Vi fortsatte norrut med vår egen bil och hamnade till slut i Milazzo där vi stannade ett par dagar och åt mat i fantastiska gränder där barnen lekte. Vi badade på en häftig strand och upptäckte att myterna om att det gått rätt vilt till med den sicilianska maffian förmodligen är sanna...

Resan fortsatte till Cefalu, en fantastisk stad på norra Sicilien. Strandpromenaden var enormt mysig på kvällen, flickorna Riklund spatserade t.ex. där en kväll. Vi åt middag i en gränd tillsammans med hela familjen

Vi råkade hamna i en årlig festival som vi inte hade en aning om att den arrangerades just den helgen... Vi såg riktigt bra jazz, vi såg en massa gycklare, vi såg mer jazz och sedan såg vi världens sämsta hårdrocksband som efter första låten tappade bort sin gitarrist. Bara i Italien...

Och bara i Italien löser man strömtillförseln på det här säkra sättet.

Den här filmen gör verkligen inte rättvisa för den enormt vackra lagunen (näst intill omöjlig att hitta) som vi badade i dagen efter. I stort sett bara locals visste om den, och några få svenskar. :)

Vi åkte på mycket kurviga vägar för att komma upp till toppen av bergen, för att sedan komma till vulkanen Etna där vi bodde på en underbar vingård. Vi var med om en mycket familjär vinprovning och gick runt och tittade på alla vindruvor som kommer att skördas om bara några veckor.

Till sist åkte vi tillbaka till Catania för att fira Frida som fyllde år precis den dagen. Hon fick tårta på Ristorante och vi bodde alla på ett lyxhotell, och då menar jag LYXhotell. Det var en fantastisk resa som kändes mycket längre än de 7 dagar som det var i verkligheten. Det blir fler gånger.

Och just det, jag drack det här vinet när jag skrev blogginlägget. :)