söndag 10 februari 2008

Sant eller falskt spelar ingen roll

Jag är kompis med Peter Forsberg på Facebook. Jag är långt ifrån ensam, han har över 1 300 kompisar. Den stora frågan är huruvida det är den riktige Peter som ligger bakom? Även om vi båda är födda samma år och uppväxta i Ö-vik och kanske t.om. skulle hälsa på varandra om vi träffades, är jag ytterst tveksam till om Forsberg verkligen har tiden och intresset att sitta och godkänna alla kompisförfrågningar från hockeytokigt folk från hela världen. Det finns en hel del  tecken som tyder på att det inte alls är den riktige Peter som står bakom, men det intressanta är att det inte spelar någon roll!

På Facebook finns det en stor mängd personer som tagit på sig en falsk indentitet och driver kändisars profiler. Trots att det kanske är uppenbart att det inte alls är Peter som står bakom profilen riktar sig besökare till honom genom att skriva på väggen och på andra sätt hantera profilen som om det vore den riktige personen. Successivt byggs alltså Forsbergs profil upp på ett sådant sätt att den, åtminstone på Facebook, blir den riktiga representationen av honom. Man kan på ett sätt säga att den falske Peter har hijackat den riktiga Peter genom att skapa en identitet som kollektivet har valt ut som objekt att rikta sin uppmärksamhet mot.

Med tiden skulle detta kunna få spännande konsekvenser, framför allt med tanke på nästa generationens sociala nätverk som troligen kommer att länka samman en stor mängd representationer på nätet. Istället för att finnas genom en blogg, vara avatar i Second Life, IM-a på MSN, vara på Facebook, Last.FM, Bilddagboken, Resedagboken, ha en egen hemsida etc, länkas allt samman till en applikation där man kan hantera allt, och nå alla sina vänner, både via dator och via mobilen. Den virtuella representationen kommer utan tvekan att bli allt viktigare framöver, så frågan blir hur Peter tar tillbaka sin egen identitet?

Det kanske visar sig att kollektivet hellre vill ha den falske Peter istället för den verklige Peter? Detta skulle t.om. kunna bli en bra affärsidé, att representera kändisar digitalt genom att driva deras onlineprofiler på en massa sociala nätverk.

Inga kommentarer: