lördag 9 februari 2008

Konsten att koppla ner

En gång i tiden brukade man säga att man kopplade av när man vilade och tog det lugnt. Man kopplade bort sig från omvärlden och gjorde något helt annat. I takt med att uppkopplingar till Internet blir alltmer mobila och transparenta kanske betydelsen av att koppla av snarare blir att koppla ner.

Jag befinner mig i en uppkopplad miljö i stort sett dygnet runt, precis som de flesta i min omgivning, och jag tänker inte ens på att jag kopplar upp. Med tanke på framväxten av mer kroppsnära interface skulle man kunna tänka sig att det så småningom uppkopplade eller nedkopplade tillståndet blir att jämföra med det vakna eller det sovande tillståndet.

Drivkraften att få vara uppkopplad är mycket stark idag. Utan en uppkoppling känner man sig avskuren från omvärlden, på samma sätt som man känner sig naken och ensam utan mobilen. Men vad är en uppkoppling egentligen? Vad är det som är uppkopplat? Är det datorn eller mobilen, och varför säger vi då att vi ska koppla upp "oss" och inte att vi ska koppla upp datorn?

Jag tror att vi inom ett par decennier kommer att få uppleva en spännande utveckling inom BCI som tveklöst kommer att utmana invanda föreställningar om vårt eget medvetande och våra medvetandetillstånd. Att vara uppkopplad om 30 år kanske helt enkelt handlar om att vara vaken, det uppkopplade tillståndet är lika automatiskt och naturligt som det vakna tillståndet.

Inga kommentarer: